در کلاس های رباتیک چه می گذرد ؟ (برای والدین)

سلام ؛

در این فرصت پیش آمده قرار است با توجه به بازخورد هایی که از مدارس ، مدرسین و فعالین حوزه آموزش رباتیک دریافت شده کمی به شرح و بسط  آنچه در کلاس های آموزشی رباتیک می گذرد و هم چنین نقد شیوه کار مدرسین و شرکت های ارائه دهنده خدمات آموزشی و فروش قطعات و بسته های آموزشی بپردازیم ، تا آگاهی والدین و نیز فرزندان آن ها از وضعیت موجود بالاتر رفته و در پی آن انتظارات مردم از خروجی این کلاس ها افزایش و در نتیجه کارآمدی این کلاس ها توسط برگزارکنندگانشان ارتقاء یابد که موجبات تحولی در نظام آموزشی کشور و آینده ای بهتر در این بازار فراهم آید .

کلاس رباتیک بچه هاکودک در حال ساختن رباتربات جنگجوی ساخت دست بچه هاکودک و رباتیکربات کودک با سازه پلاستیکیفرزند رباتیکربات دانش آموز

در خلال این متن از تصاویری که شرکت های آموزشی و مربیان رباتیک از مدارس و آموزشگاه ها در وب منتشر کرده اند استفاده می کنیم تا والدین گرامی با حال و هوای این فضاهای آموزشی بیش از پیش آشنا گردند .

حدود 3 - 4 سالی می شود که آموزش رباتیک بویژه در مدارس باب شده و فضای کسب و کار خوبی هم در این بین برای فارغ التحصیلان بیکار بخصوص رشته های فنی مهندسی ایجاد شده است . هر چند این فرصت شغلی می تواند خیلی حرفه ای تر دنبال و جدی گرفته شود اما ، متاسفانه به دلیل فرصت طلبی ها و تعجیل در کسب سودهای گذرا در این اتفاق به نوعی سهل انگاری شده و آنگونه که شایسته این شغل بوده به آن پرداخته نشده و تنها به خدمات سطحی و امور کم ارزش بها داده شده است .

مسابقات رباتیک کودکانکلاس رباتیک در مدرسهمسابقات رباتیک دانش آموزیمسابقات دانش آموزی ربات هادختران ربات سازپسر بچه ها و رباتیک

البته که مقصر اصلی این واقعیت ، شرکت هایی هستند که در ابتدا در این زمینه شروع به فعالیت کرده اند و شرکت های کوچکی که به تقلید از شرکت های بزرگ تر (از نظر تعداد پرسنل و سرمایه) اقدام به فروش و بازاریابی محصولات و خدماتی فاقد کیفیت اصیل و درخور شان جامعه نموده اند .

کیفیت پائین قطعات آموزشی مثل :

کاربرد مواد پلیمری کهنه (دست دوم)

ساخت قطعات پلاستیکی از مواد پلیمری با گرید نامناسب برای کودکان (غیر بهداشتی)

ظاهر نامناسب قطعات داخل بسته های آموزشی مثل بردهای مونتاژ

نداشتن بروشور آموزشی مکتوب

فیلم های آموزشی کثالت بار و کیفیت بسیار پائین

عدم آموزش مفاهیم پایه الکترونیک یا مکانیک و تنها اسمبل کردن تعدادی قطعه

ربات پلاستیکیربات جنگجوی فلزیربات پرندهربات سازه فلزیربات با سازه پلاستیکیربات ترکیبی فلز و پلاستیکربات های بچه هاربات جنگجو سیستم دفاعی پیچربات وال ای wall-e

 

با توجه به تعریف ربات ، که یک سیستم تحلیل گر و خودکار بوده که دارای بخش های مکانیکی هم هست ، می توان اذعان داشت ، بیشتر بسته های آموزش رباتیک مقدماتی که رواج بیشتری هم در مدارس دارند ، در حقیقت به هیچ وجه بسته آموزش رباتیک نیستند بلکه تنها قطعاتی هستند که با اتصال به یکدیگر یک مکانیک ساخته شده و نهایتاً با اتصال به یک کنترل کننده و هدایت موتور کودک شما موفق به ساخت یک ماشین برقی شده است .

البته این مساله اصلاً چیز بدی نیست . اما این مطلب بد است که عده ای سودجو و بی سواد در حوزه رباتیک مشغول به فعالیت های غیر مرتبطی شده اند که نام آن را یا به عمد و یا به اشتباه و به علت بی سوادی گذاشته اند : رباتیک و ساخت ربات .

ربات چوبیرباتربات حل مازتورنومتر ربات هاربات تانکیربات ساخته شدهمسابقه ربات هاربات کوچولورقابت های رباتیک

کمی بالاتر که می رویم ، در مقاطع سنی راهنمایی و دبیرستان بسته های آموزشی دیگری در ادامه عرضه می شوند که این بسته ها نیز معایب زیادی دارند :

ناقص بودن قطعات بسته ها که دیگر شاید نباید گفت کیفیت ، بله این شرکت های نابلد حتی در کمیت ارائه محصولات خود نیز عملکردی ضعیف داشته اند و متهم به کم فروشی هستند که دلایل آن احتمالاً موارد زیر است :

تعجیل در فروش اقلامی که موجود ندارند

نداشتن حتی یک بخش کنترل کالای ساده (در ساده ترین حالت وجود چک لیست کالا)

بی مسئولیتی در قبال مشتری و دانش آموز (اغلب این شرکت ها که به دلیل فضای مسموم بازار با کپی برداری و رقابتی ناسالم ، مثل قارچ در حال رشد فزاینده هستند فروش را آخرین مرحله از تجارت خود می دانند و در مورد خدمات پس از فروش هیچ مسئولیتی را به گردن نمی گیرند)

ناگفته نماند ، احتمال کسری و نقص در کالا حتی با وجود مکانیزه بودن بخش کنترل کیفی باز هم وجود دارد ، اما تکرار این مساله برای چندین بار ، در موارد مختلف و عدم پشتیبانی و پاسخگویی مناسب پس از فروش کالای مربوطه نشان از عدم بلوغ این شرکت های نوپاست .

به علاوه تولید یک بسته آموزشی رباتیک یا الکترونیک که واقعاً به درستی کار کند و نتیجه مطلوبی بدهد نیازمند ماه ها تحقیق و صرف زمان برای مراحل تست ، عیب یابی ، بهینه سازی قیمت ، اشکال زدایی آموزشی ، کاهش پیچیدگی های آموزشی و فنی (که فقط افراد خبره در حوزه فنی مهندسی و مسلط به فنون آموزش از عهده آن بر می آیند) و در نهایت استانداردهایی جهت تولید اسباب بازی گونه و رعایت اصول ایمنی متناسب با مقطع سنی مخاطب است ، که نیاز به زمانی طولانی و تخصص و دانش فنی کافی در زمینه های مختلفی دارد .

مسابقه رباتیکمسابقه ربات های جنگجوچند رباتآموزش رباتیک دخترانشروع مسابقات رباتیکرباتیک بزرگسالدوستی در رباتیکرقابت در رباتیکسرگرمی رباتیککار تیمی در رباتیکدوستی در تیم رباتیکرباتیک و والدینشور و شوق رباتیکمشغولیت کودکان در رباتیکدوستی و هیجان رباتیک

کمی عامیانه بگویم ، برخلاف تصور عموم تولید یک اسباب بازی سالم و دارای ارزش آموزشی چندان هم الکی و ساده نیست که هر کسی از راه برسد و بشود تولید کننده اسباب بازی های آموزشی ، آن هم از نوع رباتیک.

و اما راه حل :

- خصوصا در اوایل مسیر با مجموعه هایی با سابقه فعالیت شروع به کار کنید

- سابقه فعالیت آموزشی نباید فراموش شود . این که یک شرکت در چند مسابقه رتبه اول آورده اصلا مهم نیست . مجموعه شما قرار است آموزش دریافت کند نه مدال طلا

- عقبه علمی مجموعه آموزشی باید در حوزه های مرتبط با رباتیک بوده و با توجه به وضعیت فعلی صنعت رباتیک آموزشی از خبرگان باشد

- بررسی مستقل محتواهای آموزشی امری حیاتی است. مجموعه هایی در این فضا توانمند خواهند بود که به لحاظ محتوایی هزینه های پژوهشی لازم را صورت داده باشند. در نتیجه قیمت پایین فعالیت آموزشی می تواند هشداری برای عدم فعالیت های پژوهشی مناسب در این حوزه باشد

- گزارشات پرورشی و پژوهشی می تواند نقش مناسبی در جلب اعتماد شما به عنوان مدیر یک موسسه آموزشی داشته باشد.

- کیفیت قطعات آموزشی به نوعی نشان دهنده میزان مسئولیت پذیری شرکت یا موسسه آموزشی در قبال مخاطبین خود خواهد بود استفاده از قطعات با کیفیت پایین جهت سود بیشتر می تواند هشداری برای استفاده از مدرسین ضعیف و عدم کار پژوهشی مناسب نیز در همین راستا باشد.

- استفاده از مشورت و یا نظارت مجموعه های ترویجی مستقل در این حوزه می تواند به کاهش آسیب های فعالیت های غیر مسئولانه منجر شود.

در صورت قرار گرفتن این مسئله در اولویت های مجموعه های آموزشی و آمادگی جهت همکاری در این خصوص ، این گروه آمادگی خود را جهت کنترل شرایط حاکم بر فضای توسعه و ترویج رباتیک در سطح کشور اعلام می دارد .

سایر تصاویر آلبوم رباتیک ، کودک و سرگرمی :

ربات عروسکیربات چرخ و سازهمسابقه ساخت ربات

آپلود تصاویر ادامه دارد ... شما هم می توانید تصاویر مرتبط با رباتیک را برای ما جهت انتشار در وبسایت ارسال نمائید .
 

۱ نظر on "در کلاس های رباتیک چه می گذرد ؟ (برای والدین)"

  1. g
    ایمان :: ژوئیه 22, 2015 at 00:15 ::

    در اینکه خیلی شرکتها مدعی هستند و هیچی نیستند شکی نیست

    اینجا نمیشه اسم برد ولی همه میدونن کیارو میگم

    یه سری شرکتها هم هستند که خیلی خوب عمل کردند واینجا هم بخاطر اینکه تبلیغات نشه اسمی نمیبریم

    ولی یه سوال پیش میاد؟ شما کی هستین و چیکار میکنین؟

    خود شما هم جز اون سودجوها هستید عزیز-اصلا میدونید پلیمر چی هست؟ تا الان یه دستگاه تزریق پلاستیک از نزدیک دیدین؟

    به قول یکی از دوستان آخه شماها اصلا میدونید رباتیک چی هست؟ چنتا مسابقه رفتین؟ سایت زدن که کاری نداره؟ برین از جمهوری قطعه بخرین که کاری نداره؟ اگه مردین یه روز برین تویه یه کارخونه واقعی مثل آراد و روبوفا تا بفهمین چرخوندن یه کار تولیدی چیه!

    امثال ما اگه نبودن حتی شما نمیتونستید بگید ربات. ماها بودیم که سال 75 اومدیم تو رباتیک. اونموقع احتمالا شماها هنوز مدرسه هم نمیرفتید

    جمش کنید این مسخره بازیو بابا

    من میدونم این مطلب تایید نمیشه، واسه همین اسم میبرم: برید یه روز توی دفتر آ... بفهمید سختیه کار چیه، یه روز برید با کارگرا و دستگاههای ر... سروکله بزنید تا بفهمید کار تولیدی چیه. من نمایندگی این دو تا رو دارم،خودم رفتم تو ر... با چشم خودم دیدم امثال م... ها دارن چجوری تلاش میکنن. پورشه زیر پای م... میبینید فکر میکنید داره پول پارو میکنه و راحت بوده ولی ندیدینش تا سر تو گریسه. بی ام زیر پای ب... دیدین ولی ندیدین چجوری دارن شب نخوابی میکشن

    ----------------------------------
    با سلام خدمت مخاطب دلسوز
    1- مجموعه ی ما اولین مجموعه ستادی توسعه رباتیک در سطح کشور بوده که از اولین دانشگاهی که رشته رباتیک رو راه اندازی کرد خارج شد و مجموعه هایی که اسم بردید (اسمشان حذف شد) برخی هاشون از مجموعه های مورد حمایت ما بودن ولی عموما از مسیر ما جدا شدند و برخی هاشون هم سعی کردند جلوی فعالیت های مارو در راستای کاهش شفافیت بازار بگیرن حتی برای یکی از همین مجموعه ها استشهاد مزاحمت تلفنی توسط دفتر این وب سایت پرشده.
    2- مجموعه ما جنبه هولدینگی داره و خیلی از مجموعه های مختلفی که ذهنیت دادید دارن با ما همکاری می کنند. و از اونجا که یک مجموعه عام المنفعه است خیلی ها هم بامون همکاری نمی کنن
    3- دو تا ماشین دیدن و جو گیر شدن واسه ابعاد فعالیت مجموعه ی ما نیست فقط مسئولیت ها و اهداف ما کمی متفاوته. به هر حال این توهین شما رو به حساب کم تجربگی می زاریم.
    4- احساس می کنم تا از بند قضاوت کردن رها نشدید نمی تونید اونطور که باید و شاید به جامعه خدمت کنید و از زندگی لذت ببرید. لذا پیشنهاد می کنم قبل از شروع به توهین و اتهام کمی به عواقب کارتون هم فکر کنید.
    5- خیلی منظورتون رو از اینکه سودجو هستیم متوجه نمی شم این مجموعه از سال 84 تا به حال در حال خدمت رسانی بوده. اگه مجموعه ای پیدا کردید که برای استفاده از امکانات مجموعه ما تا سال 95 پولی پرداخت کرده بگید تا خودمون هم بفهمیم سود قضیه کجاست این مجموعه حتی درآمد دریافت تبلیغات روی سایت هم ندارد.
    آرزو می کنیم جامعه از بند دورغ و خشکسالی رهایی یابد و شما هم با ماشین هایی که آرزو دارید برسید.

    در راستای احترام به حقوق و شعور مخاطب گاها مدیران سایت مطالب این چنینی و پاسخ ها را منتشر نمی کنند ولی گاها جهت ایجاد یک فضای همدلی با مخاطبین و انتقال دل شکستگی هایی که منجر به دلسردی در خدمات میشه و همچنین امانت داری در مسئولیت رسانه ای سایت و خصوصا در مواردی که کاربر اسرار به انتشار مطلب داره و یا عدم صداقت رسانه ای مجموعه رو زیر سوال می بره این محتواها منتشر می شن
    لازم به ذکره که قطعا مجموعه های بزرگ و فعال و خوب در زمینه های رباتیک فعالیت می کنند که نمایندگان و مدرسان زیادی دارند.

     

نظر بدهید !