مکانیزم ها (1) بادامک

تا به حال از نزدیک به یک اسباب بازی مکانیکی ساده نگاهی انداختید ؟ اگر این فرصت نصیبتان شده باشد حتما مکانیزم های ساده ای مثل

بادامک را دیده اید . وسایل و دستگاه های زیادی از این مکانیزم استفاده می کنند که اگر به اطرافتان بیشتر دقت کنید می توانید نام آن ها را به خاطر بیاورید . سیستم بادامک حرکت ورودی را تغییر می دهد ، بطور معمول حرکت از نوع دایره ای به حرکت رفت و برگشتی تغییر شکل پیدا می کند . این تبدیل نوع حرکت توسط بادامک در انواع ماشین ها و لوازم اسباب بازی به کار می رود .

بادامک ها از دو بخش تشکیل می شوند : پروفایل (پروفیل) و عضو پیرو . عضو پیرو عضو میله ای شکل (Shaft) است که با حرکت دایره ای پروفایل بادامک حرکت خطی در خروجی ایجاد می کند . تصاویر 1 تا 6 نحوه جابجایی پیرو را طی یک دور کامل چرخش پروفایل بادامک نشان می دهد .

در تصویر 1 بادامک در موقعیت عمودی قرار گرفته است و کم کم در جهت پادساعتگرد (مخالف عقربه های ساعت) می چرخد ، در شکل 4 عضو پیرو در پایین ترین موقعیت خود قرار گرفته است . بادامک هم چنان می چرخد و عضو پیرو در شکل 5 و 6 بالا می رود تا دوباره به موقعیت اولیه خود باز گردد .

کلمات کلیدی
سیکل یک دور کامل یا چرخش بادامک
DWELL
وضعیت ساکن
زمانی که بادامک می چرخد ولی عضو پیرو بالا یا پایین نمی رود
Rise
بالا
بخشی از بادامک که عضو پیرو را بالا می برد

انواع مختلفی از عضو پیرو :

در زیر یک مدل از سیستم حرکت بادامک را می بینید . در این سیستم با چرخش بادامک آدمک به سمت جلو و عقب حرکت می کند . هر چقدر سرعت چرخش بادامک بیشتر شود آدمک هم رفت و برگشت سریع تری خواهد داشت .

انیمیشن بادامک اسباب بازی آدمک

 

 

2 نظر on "مکانیزم ها (1) بادامک"

  1. g
    Spaceman (تایید نشده) :: مارس 14, 2016 at 11:40 ::

    سلام
    مطالب خوب هستن و فقط اگه آموزش ها رو هم میذاشتین خیلی خوب میشد
    چون برای افراد مبتدی همین بادامکی که ساده هست هم مشکل هست

  1. g
    فاطیما (تایید نشده) :: اکتبر 14, 2015 at 17:14 ::

    خیلی خوب بود 

نظر بدهید !