هشــدار - تحرکات مهاجمین فرهنگی در شبکه های اجتماعی

هشدار

اخیرا فعالیت های متنوعی در خصوص افزایش شکاف های اجتماعی و تفرقه بین اقشار مختلف با هدف کاهش انگیزش اجتماعی و فعالیت های خلاقانه اجتماعی رسانه ای صورت گرفته و رو به افزایش است . به همین دلیل این مجموعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و دفاع از شادانه های اجتماعی که ایام 22 بهمن به عنوان نماد اتحاد ملی می تواند بهانه خوبی برای این امر باشد بر خود واجب می بینیم که :

  1. با اطلاع رسانی ، هوشیاری اجتماعی در این خصوص را جهت کاهش تلفات افزایش دهم .
  2. معرفی ابزار و مختصات ، اهداف و انگیزه های عاملین .
  3. در حد امکان و حوصله مخاطبِ غیرحرفه ای پاسخ به برخی از شبهات .
  4. راهکار هایی جهت کاهش آسیب های این نوع فعالیت ها .

البته این مطالب فقط به جهت تحریک اذهان عمومی و فعالین و مسئولین مرتبط جهت رفع شبهات است و نمی توان به عنوان یک مقاله فرهنگی به آن استناد کرد .

  • مطالبی در راستای کاهش اعتماد به نفس اجتماعی ، ملی گرایی و ...

 

  • شما ایرانی نیستی چون :

 

  • به جای درود از سلام استفاده می کنی
  • 7 آبان که روز کوروش بزرگ است فقط در تقویم کشور ما ثبت نشده
  • اعراب به ما آموختند به خوراک بگوییم غذا (به معنی ادرار شتر)
  • به جای تن از نفر که واحد شمارش شتر است استفاده می کنیم
  • به صدای واق واق سگ می گوییم پارس
  • اعراب به ما آموختند بگویبم "شاهنامه آخرش خوش است" چون در آخر شاهنامه ایرانیان از اعراب شکست میخورند
  • ....

 

  • جوابِ تک تک این شبهِ استدلالات :

 

  • چرا به کلماتی مثل هلیکوپتر و کامپیوتر گیر نمی دید ؟ از طرفی اعراب که از کلمات فارسی استفاده می کنند چی ؟ ، لابد آنها هم عرب نیستند ؟
  • 7 آبان که توی تقویم های رسمی تحتِ وب ثبت شدست ، وقت گشتن تو تقویم های کاغذی رو ندارم اما همین روز به غیر از روز کوروش ، سالروز کشتار دَوامیه هم هست که متاسفانه با بی توجهی اجتماعی مواجه شده
  • لابد کلمه اغذیه (به معنی خوراکی) آنگولاییه دیگه ؟ خوب ما تو فارسی دوست نداریم کلمات رو با لهجه عربی بگیم اون بنده خداها چه گناهی کردن ؟
  • قرآن در بسیاری از موارد از نفر برای شمردن انسان استفاده کرده ولی "تن" به لحاظ معنایی مفهوم خیلی سبکتری از نفر است. در ضمن در حوزه انسان ها ذات انسان شمرده می شود نه تنِ آنان ، پس تن اصلا جایگزین مناسبی نیست . (تن فقط به اندام فیزیکی اشاره دارد ، نه روح - البته اگر به روح اعتقاد داشته باشید ؟)
  • پارس سگ هم احتمالا فنیقی بوده چرا که معادلش در زبان های دیگر نیز مثلا انگلیسی "بارکس" است ، شاید هم از انگلیسی وارد فارسی شده . به لحاظ واژمعنایی "ک" با مفهوم ناساز گار بوده و از طرفی وزن کلمه رو سخت تر می کرده پس کم کم حذف شده و "پ" به لحاظ حجمی با مفهوم و صدای سگ سازگار تر است ، ولی به هر حال عربی نیست ، چون اعراب "پ" ندارند .
  • ظاهرا شاهنامه 60 هزار بیت بوده که حدود 50 هزار بیتش در دسترسه ، در ضمن شاه نامه (حکومت پادشاهی) در سال 1357 با انقلاب تمام شد نه در زمان فردوسی ! پایداری و ایستادگی می تواند این خوشی را پایدار کند .

چند جواب اصلی :

  1. کافیست در اینترنت این سه کلمه را سرچ کنید : " چگونه شایعات تشخیص"

راهکاری های زیادی برای کاهش تلفات روحی-روانی این نوع شایعات پیدا خواهید کرد.

  1. شبهات کلامی و اختلافات زبانی به چند جهت وارد و مبنا نیستند .

 

  1. زبان های عربی ، فارسی ، انگلیسی ، اسپانیایی و دیگر زبان های این خانواده همگی از مشتقات زبان فنیقی بوده اند. برای مثال همه این زبان ها در "آ" تلفظ مشابه دارند در حالی که مثلا در زبان چینی حدود 4 نوع تلفظ برای "آ" وجود دارد که در زبان های خانواده فنیقی وجود ندارد.
  2. قبل از توسعه زبان واژمعنایی نقش مهمی در ساخت کلمات داشت که امروزه کمتر مورد توجه آکادمیک قرار می گیرد ولی با توجه به مکانیزم شبکه عصبی مغز ، شعور جمعی گاهی تمایل به اصلاح کلمات با توجه به محیط دارد. بر فرض مثال ممکن است مردم یک منطقه تمایل کمتری به حذف حروف اضافه کلمات یا مصوت های بلند داشته باشند ولی در منطقه دیگر این گونه نباشد . به همین دلایل است که لهجه ها ، گویش ها و زبان ها ایجاد شده اند .
  3. مسلما عرضه کنندگان ماهیت کلمات مخترعین آن کلمه هستند به عبارت دیگر ماهیت هلیکوپتر منجر به ایجاد این کلمه شد و اصرار برای بومی سازی هرچند به گسترش زبان فارسی کمک می کند ولی نباید به حدی دغدغه  اجتماعی ایجاد کند که از مسائل مهم اجتماعی غافل شویم .
  4. گذشته هر قوم بخشی از هویت آن قوم است ولی نه وقایع بلکه رفتار هویتی . به عبارت دیگر حتی اگر اعراب به ایران حمله کرده باشند هویت آنها ، هویت تهاجمی نبوده . در حالی که مثلا صهیونیست ها به ذات هویتی تروریست داشتند . به عبارت دیگر همانند صدها سند تروریستی تاریخیِ در جریان ، هرچه به عقب برمی گردیم هیچ تغییر رفتاری مشاهده نمی کنیم . اگر کتاب تاریخی دم دست ندارید و از منابع آن دور هستید و یا حوصله آن را ندارید و در صورت قبول داشتن قرآن به عنوان سند و صحت می توانید به حرف های خدا در خصوص بنی اسرائیل نگاهی بیاندازید .
  5. به طور کلی تاریخ ما آنقدر گسترده و بزرگ است که جهل نسبی ما نسبت به آن امری رایج و بدیهی است و نمی توان از آن اجتناب کرد.
  • مطالبی در راستای تشخیص از اصل و جهت حرکت و تقابل عقل و دین ، زیر سوال بردن انقلاب و ...

    • وضعیت فرقی نکرده چون :

      • تفاوت "حضرت والا" و "حضرت آقا" در چیست ؟
      • تفاوت "رای ملوکانه" و "حکم حکومتی" در چیست ؟
      • ....
    • جواب :  

      • اعتراض اجتماعی  در انقلاب و اتحاد برای مبارزه با اشخاص یا القاب و یا شاه نبود (همانند کاری که امیرکبیر بزرگ و والا مقام آن را اجرایی کرد و سرانجامش هم چیزی نشد جز مرگ) بلکه برای تغییر مسیــر اجتماع و حکومت بود که حاصل شد.
      • رای ملوکانه به مفهوم نظرِ شخص و حکم حکومتی به معنی نتیجه مجموعه حاکم است که می تواند به دو شکل رای ملوکانه و یا نتیجه حزب حاکم باشد . که مثلا در امریکا هم چنین چیزی عادی است که دستوری از طرف اوباما صادر شود و یا پارلمان آن را تصویب کند و همه مردم و دولت مطیع این امور هستند .

____________________________________

چند جواب اصلی :

  1. منظور از سیستم شاهنشاهی پهلوی ، ساختار اجرایی و سیستم مدیریتی و ... نبوده . به عبارت دیگر جهاد داعش را با جهاد امام حسین مقایسه کنیم. در هر دومورد جنگ در راه رضای خدا و ضعف امکانات و در نهایت کشته شدن است. ولی آزمایش الهی درک اختلاف این دو حرکت از روی نشانه هاست. داعش اسیران را زنده می سوزاند تا به اهدافش نزدیک شود و امام پشت خیمه های خود را می سوزاند تا دشمنان نزدیک نشوند.
  2. عوض شدن جهت حرکت به معنای بهبود شرایط نیست . مثلا فرض کنید وزنه ای به پای شما بسته شده و در حال سقوط به کف اقیانوس هستید. ناگهان موفق به باز شدن وزنه می شوید و جهت حرکت شما از سقوط به صعود تغییر می کند. به نظر شما چیزی تفاوت می کند ؟ تنها چیز متفاوت در این حالت امید است. امید شما به زندگی تغییر می کند و حس شادی شما از شرایطی که می تواند شما را نجات دهد تحریک می شود.

چند جواب کلی :

  1. همانطور که احتمالا متوجه شدید نویسنده شبهات و سوالات می توانست با یک تامل کوچک جواب همه سوال های خود را دریافت کند. ولی چرا این نوع سوالات از طریق شبکه های اجتماعی مدام در حال گسترش هستند ؟

جواب : هدف پرسشگر ، جواب سوالات نبوده بلکه قلاب های فکری بوده که در هنگام پاسخ گویی به این سوالات ایجاد می شوند. مثلا به مثال زیر توجه کنید ؟

تاثیر رنگ های مصنوعی ژله بر رنگ ادرار انسان چقدر است؟ ظاهرا این یک سوال علمی است ولی اگر این سوال سر میز شامی که با ژله پرشده پرسیده شود و شما مشغول به دادن پاسخ شوید احتمالا نتیجه آن ژله های دست نخورده روی میز است. به عبارت دیگر در جریان تمرکز روی جواب شما اشتیاق خود برای خوردن ژله را از دست می دهید.

راهکار : حال فرض کنید کنار دستی شما در گوشتان زمزمه ای کند "حسادت از سلیقه خوب صاحب خانه رو ببین که مردم رو به حرفایی می کشونه !"  ناگهان رویکرد شما مجددا تغییر می کند. حتی ممکن است از روی لج و لجبازی هم که شده همه ژله های میز را مصرف کنید و این زمزمه کاریست که در این مقاله سعی در انجام آن داریم.

  1. متاسفانه ایرانیان در قرون اخیر به لحاظ دانش و اطلاعات مربوط به ارتباطات اجتماعی بسیار رو به نزول بوده اند. هر چند اخیرا فعالیت هایی در این خصوص انجام شده ولی هنوز نسبت به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. از این رو شکاف های اجتماعی مثل تقابل بین اعراب و غیر اعراب ، شیعیان و غیرشیعیان ، ایرانیان و ... ، لر ها و ترک ها و کرد ها ، تحصیل کردگان و  ... شاید در شرایط عادی آسیب هایی ایجاد کند ولی در این وضعیت بسیار کشنده است. چرا که متوسط مهارت های ملی ارتباطات اجتماعی بسیار پایین است و به دلیل سادگی و کارآمدی سو استفاده از این ضعف ، در دهه های اخیر سیاست های گسترش شکاف بین قومی در صدر سیاست های مهاجمین بوده. امید که روزی با تلاش های همگانی حداقل در دهه اتحاد ملی ، تفرقه های بین قومی در شبکه های اجتماعی جایی نداشته باشند.
  2. امیدواریم روز 22 بهمن به عنوان تمرینی برای کنار گذاشتن اختلافات با نزدیکان باشه به عنوان نماد یک اتحاد ملی و سیاسی ، در شرایطی که به لحاظ سیاسی دچار تنش های داخلی شدیم ، جامعه به شدت محتاج چنین تمریناتی است. تمریناتی که بدون حضور همه قابل انجام نیست.

۱ نظر on "هشــدار - تحرکات مهاجمین فرهنگی در شبکه های اجتماعی"

  1. g
    زنده بودی (تایید نشده) :: فوریه 16, 2015 at 18:23 ::

    با سلام و عرض ادب
    مطالب خوبی بود لیکن در نوشتار با موضوع تحرکات مهاجمین در شبکه اجتماعی در دو جمله بشرح ذیل برای اینجانب ابهام وجود دارد:

    1- در جمله ((از این رو شکاف های اجتماعی مثل تقابل بین اعراب و شیعیان و ایرانیان و لر ها و ترک ها و  ... "

    2-و در جمله ((داعش اسیران را زنده می سوزاند تا به اهدافش نزدیک شود و امام خیمه های ..."
    پاسخ :  با سلام و عذرخواهی بابت تاخیر و تشکر از حساسیت شما
    تذکرات شما کاملا بجاست ، متن کمی ایهام داشت ، تغییراتی جهت کاهش ابهامات داده شد.
    موفق وپیروز باشید

نظر بدهید !