وظایف همگانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

نویسنده (مترجم)

سید محسن طباطبایی فر مدیر nrecسمت : مدیریت سایت (لینداین)
حوزه فعالیت : طراحی فرآیندهای آموزشی رباتیک الکترونیک و برنامه نویسی

برنامه نویس اصلی نرم افزار : Icode
مدیر شرکت دانش پویان رباتیک :
Robochip
مجموعه آموزش برنامه نویسی به کودکان هپی بات : Happybot

 

 
 

 

 

در صورت امکان جهت تکمیل و بهبود این محتوا مارا یاری کنید

 متاسفانه سیستم آموزشی و رسانه ها و ارگان های مسئول در خصوص تفهیم مسئولیت اجتماعی شهروندان در فضای مجازی عملکرد مناسبی نداشتند به چرا که مبارزین فضای مجازی دیگر با قرص ها و شربت های نیمه مصرف شده حامیان مردمی پشتیبانی نمی شوند. به عقیده ما این امر تنها با تقهیم شرایط و انتظارات به صورت عملی و اجرایی میسر است در غیر این صورت ترویج عباراتی مثل جنگ نرم ، شبیخون فرهنگی ،علمیات روانی و ... به خودی خود مشکلی را مرتفع نخواهد کرد.

 

لذا تلاش شده بخشی از مسئولیت های فرهنگی اجتماعی جامعه در فضای مجازی یادآوری شوند:

1- حمایت رسانه ای : با توجه به محدودیت های اقتصادی دولتی ، فعالین این حوزه به از نظر برد رسانه ای به شدت تحت فشار هستند. لذا هر فعالیت رسانه ای هر چند کوچک نقش به سزایی در کاهش فشار و بهبود کارایی فعالین این حوزه دارد. به عبارت دیگر جایگزینی یک پیام فرهنگی با یک پیام غیر فرهنگی در یک شبکه اجتماعی در صورتی که با آگاهی اجتماعی ملت باشد می تواند به سادگی بسیاری از تحریم های اقتصادی خارجی را خنثی و نتایج بسیار کارآمدتری نسبت به فعالیت های دولتی در حوزه دیپلماسی بین المللی داشته باشد. این فعالیت های رسانه ای برای یک شهروند ساده می تواند از انعکاس یک اعتراض ساده در شبکه های اجتماعی ، ترجمه یک مطلب مهم به زبان های مختلف و انتشار آن در وب ، ساخت یک تیزر یا کلیپ و یا یک تصویر یا کاریکاتور تا افزایش بازدید ، معرفی  ، طراحی سایت یا وبلاگ و ... باشد به یاد داشته باشید که امروزه با حضور شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مردم هستند که نقش محوری در سیاست های اجرایی دولت ها دارند.

2- فرار از شرایط سخت : یک تفاوت جدی در حوزه فضای مجازی نسبت به جنگ فیزیکی این است که معمولا بخشی از جامعه که دچار شکست نرم شده در راستای منافع دشمن قدم برمیدارد. به عبارت دیگر شکست نرم برای هر نفر نه تنها توان نرم اجتماعی را کاهش می دهد بلکه توان نرم دشمن را نیز تقویت می کند لذا به هیچ وجه نباید در حوزه هایی که دانش و تخصص ندارید با ماشین های نظامی نرم دشمن درگیر شوید مگر اینکه به اندازه کافی در آن حوزه مسلح شده باشید. به عبارت دیگر در صورتی که شناخت کافی حقوقی ، مدنی و فرهنگی ندارید نباید در تیررس تحلیل های فرهنگی یا ضدفرهنگی دشمن که با انجام کار مطالعاتی روی نقاط ضعف فرهنگی شخصیتی شما طراحی شده قرار بگیرید و در صورتی که دچار چنین محتواهایی شدید پس خروج از فضا در خصوص شنیده های خود با دیگران صحبت کنید. تصور نکنید که چون تحلیل های ارائه شده را قبول ندارید مطالب تزریق شده به شما ناکارآمد بوده اند. متاسفانه این بزرگترین اشتباهی است که عوام در مواجه با سیستم های کنترل اجتماعی بزرگ مرتکب می شوند . حداقل به همان اندازه که ذهن شما در یک حوزه کنترل شده است باید در همان حوزه آزادانه کنجکاوی کند.

3- خروج از تیررس : احتمالا شما هم از سیستم عامل های صنایع نظامی آمریکا مثل اندروید ، ویندوز ، IOS و خدمات اجتماعی وابسته مثل Google+ ، Facebook و ... استفاده می کنید. شاید در جریان نباشید که رفتار شما پس از هر رویداد توسط سامانه های خودکار در سیستم عامل ها ، شبکه های اجتماعی و موتور های جستجو تحلیل و ذخیره می شوند و حتی در برخی از این سرویس ها شما میتوانید به محتوای ذخیره شده از فعالیت هاتون دسترسی داشته باشید . مثلا سرویس گوگل هیستوری که سابقه فعالیت شما در گوگل را در اختیارتان می گذارد. به این شیوه میزان و نوع  حساسیت های شما و همچنین المان های مورد نیاز برای تحریک و تغییر رفتار شما توسط ربات های نرم افزاری و تحلیل گران جنگ نرم بررسی و آزمایش می شوند تا در زمان مورد نیاز برای کنترل شما استفاده شوند. در نتیجه با توجه به این که نرم افزار های ربات تحلیلی این مراکز محتوای کافی برای خبرگی و رفتار هوشمندانه در دسترس دارند شما با موجودی بسیار هوشمندتر یک تحلیل گر ساده مواجه هستید ، نرم افزاری که جزئیات رفتار و عملکرد شما در چند سال گذشته را با جزئیات می داند حتی بسیار دقیق تر از خودتان و متاسفانه فعلا تنها راه چاره ماندن در سنگر است.

مراقب طعمه ها باشید و محتوای مشکوک و یا سفارشی سازی شده را مصرف نکنید:

- به عبارت دیگر اگر تمایل به پیگیری اخبار و یا تحلیل های خبری دارید از اخبار و یا تحلیل هایی استفاده کنید که برای مردم کشور های دیگر آماده شده مثلا اخبار عربی و انگلیسی معمولا آسیب بسیار کمتری بر عملکرد رفتاری شما دارند ، البته به زودی متوجه می شوید که جذابیت این خبر ها تا حد محسوسی کاسته می شود چرا که منطبق با نیاز های همان جامعه جذاب سازی شده اند.

- در شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه های اجتماعی مرتبط با darpa , nsa , cia و یا شبکه هایی با امنیت پایین (فیس بوک ، گوگل ، وایبر ، واتس آپ و ... ) از خواندن پست ها و یا بحث کردن با افرادی که از تصاویر و اسم های محرک استفاده کردند و آنها را نمی شناسید خود داری کنید حتی اگر برای کنجکاوی تمایل به برقراری ارتباط داشتید با اکنت و اطلاعات شخص دیگری لاگین باشید. بسیاری از این اشخاص نرم افزار های عملیات روانی هستند که متاسفانه با هر مکالمه خبره تر می شوند.

- برای مشاهده فیلم و سریال از فیلم ها و سریال هایی که در یک کشور ساخته ولی در همان کشور پخش نمی شود دوری کنید چرا که معمولا این فعالیت بر مبنای افزایش سلطه و کاهش توان دیگر کشور هاست بلکه سعی کنید از سریال های داخلی از شبکه های پر بیننده که در هر کشور در حال پخش است استفاده کنید. با این کار شما در حد قابل قبولی از شستشوی فکری در امان خواهید ماند ولی طبیعتا همچنان آثار سوء تهاجم فرهنگی را نمی توان منکر شد.

4- شناخت و کنترل محتواهای مشکوک و یا آلوده : متاسفانه در برخی شبکه های اجتماعی به حدی بیماری ها و آلودگی های نرم شدید است که عملا استفاده از آنها برای برخی غیرممکن شده است و این بی مسئولیتی عمومی به حقوق همراهان اجتماعی ما خسارات روانی جبران ناپذیری خواهد زد لذا قبل از انتشار یک مطلب در شبکه های اجتماعی و یا بین دوستان خود توجه به نکات زیر را وظیفه خود بدانید

- دانستن این مطالب برای دیگران مفید است ؟

  تا زمانی که مهارت های اولیه برای تشخیص محتوای آلوده را ندارید بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. با توجه به این که معمولا محتواهای آلوده با جذابیت های غیر سازنده و غیر مفید مسلح می شوند. انتشار آن برای دیگران چندان اهمیتی ندارند.

مثال : همسر کسی است که در همه مشکلات زندگی کنار تو خواهد بود...مشکلاتی که اگر او نبود هرگز پیش نمی آمد…!    نوع آلودگی : ایجاد قلاب فکری بین مشکلات و شریک زندگی   هدف از آلودگی : افزایش نارضایتی اجتماعی      جذابیت انتشاری : خلاقیت و غافلگیری

- این محتوا به کاهش شکاف های اجتماعی کمک می کند ؟

پیش نیاز انجام بسیاری از فعالیت های فرهنگی ایجاد شکاف های فرهنگی در اقشار است لذا اصلی ترین عامل شناسایی مهاجمین فرهنگی رد پای تزریق شکاف های اجتماعی در محتواست.

مثال :آهای روزه خواران گرامی که طرفدار شیوه زندگی غربی هستید. امروز آمریکایی ها با این که مسلمان نبودند به حرمت رمضان تا افطار لب به آب نزدند. نوع آلودگی غالب : ایجاد شکاف اجتماعی با تحقیر ، مقایسه و طعنه   هدف از آلودگی : آماده سازی اجتماع برای تهاجم روانی با گسترش شکاف بین قشری     جذابیت انتشاری : احساس عزت ، معنویت ، رفع تکلیف و تخلیه هیجانات روانی

- این محتوا یک شایعه هدفمند است ؟

سیستم های کنترل اجتماعی برای دیدبانی جریان های رسانه ای بین اقشار مختلف و اندازه گیری میزان پایداری این جریان ها از ابزار شایعه استفاده می کنند تا علاوه بر شناسایی جریان های ارتباطی بین گروه های اجتماعی آسیب پذیری آنها در شرایط بحرانی را نیز اندازه گیری کنند. کافیست برای کاهش تلفات نرم در این حوزه عبارت چگونه شایعات را تشخیص دهیم را در وب جستجو کنید.

مثال : معمولا شایعات از منابع غیرقابل شناسایی (جمعی از دانشمندان ، مطالعات اخیر و ... ) و زمان های غیرقابل شناسایی (هفته گذشته ، همزمان با ...) و کلمات تحریک آمیز (قسم ، التماس ، آیا میدانید ، راز ، کشف و ...) و دیگر مشخصه های قابل پیگیری استفاده می کنند

نام نویسنده یا مترجم: 

۱ نظر on "وظایف همگانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی"

  1. g
    بهروز (تایید نشده) :: ژوئن 27, 2015 at 06:18 ::

    تلاشت متعهدانه و قابل تحسین است. 
    گاهی وقتها فکر میکنم سید کمی تلاش هایت پراکنده است. مثل یک منشور. اما این عیب را درخودم هم دیدم. پس چگونه منع رطب کنم.
    ان شاء الله سربازی آقا و زیارت مشام حضورش.
    یاحق

نظر بدهید !