تحقیر صنعت و دولت با سامانه ضعیف مالیاتی

تحقیر صنعت و دولت با سامانه ضعیف مالیاتی

این محتوا مربوط به سال 93 می باشد ولی با توجه به عدم مشاهده تغییر چشمگیر در فعالیت های سازمان مالیاتی کشور در این حوزه مجددا متشر شد.

لازم به ذکر است که منظور از این مطلب زیر سوال بردن زحمات دولت و یا سازمان مالیاتی نیست بلکه صرفا اطلاع رسانی از تبعات نرم افزار ها و خدمات ضعیف دولت الکترونیک سازمان مالیاتی بر فعالیت اقتصادی است.

     نرم افزار اظهارنامه مالیاتی متاسفانه در این ماه مبارک به حدی مایه تاسف بود که برای ما به لحاظ خبری با جنگ اسرائیل برابری می کرد.
     سال گذشته (92) یکی از شرکت ها مطلبی در خصوص نواقص نرم افزار اظهارنامه برای ما ارسال کرد. ولی با توجه به انتشار خبر "سازمان مالیاتی کشور به عنوان دستگاه برگزیده در سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات" و همچنین کم تجربگی این مجموعه در حوزه IT از انتشار آن خودداری کردیم با این توجیه که احتمالا این نرم افزار هنوز تکمیل نشده و در سال آینده مشکلات آن رفع خواهد شد و باید به سازمان ها فرصت تجربه داد ( این فایل در پیوست این متن قرار داده شده و قابل دانلود است ) . اما متاسفانه بعد از گذشت یک سال پاشنه آشیل اقتصادی دولت که درآمد های مالیاتی آن است به حدی ناکارآمد و ضعیف عمل کرد که نرم افزاری در حد پروژه های دانشجویی در اختیار مودیان قرار می دهد. نرم افزاری که حتی رویداد های موس و کیبرد کادر های متنی آن به طور کامل کار نمی کنند چه برسد به رعایت استاندارد های نرم افزاری آن هم در شرایطی که هزینه های سربار حکومتی فشار مضاعفی بر صاحبان مشاغل به ویژه شرکت های نوپا ایجاد می کند.
     جهت درک بهتر وضعیت بنگاه های اقتصادی کوچک در صورت تمایل به همکاری نزدیک با دولت برای مثال یک شرکت فروشگاهی قانونی 2نفره را تصور کنید. اگر بخواهند رسمی و با ادبیات دولت کار کند باید برای هر خرید یا فروش کارت ملی و کداقتصادی از مشتری دریافت کند و فاکتور با مهر و سربرگ در 3 نسخه صادر کرده و ثبت سند در دفتر روزنامه و کل صورت دهد. سپس فاکتور را در اتاق بایگانی برای حداقل 20 سال بایگانی کند. به صورت ماهیانه امور مالیاتی ، بیمه ، ارزش افزوده و ... را انجام داده و گزارشات مربوطه را ارسال کند. با این شرایط یک فروشگاه 2 نفره چند فروش در روز می تواند داشته باشد و یک جعبه پفک شرکتی چقدر تمام خواهد شد ؟ آیا این فروشگاه توان رقابت و شانس فروش و یا ادامه حیات دارد ؟ همه این ها با تفکر جهادی و خدمت و پشتیبانی از دولت قابل انجام است ولی آزار دهنده ترین بخش موضوع این است که ارگان های دولتی بدون هیچ دلیلی این کار را سخت تر کنند . بارها مشاهده کردم که یک شرکت ، مالیاتی بیش از سود کل سال پرداخت کرده فقط و فقط به خاطر اینکه توان انجام قوانین دولتی و حکومتی را نداشته ، به عبارت دیگر همکاری با ادبیات دولت با این شرایط آنقدر دشوار است که مودیان مجبور به انجام غیرقانونی امور می شوند.
در چنین شرایطی چطور می توان از مودیان شفافیت اقتصادی و همکاری جهادی طلب کرد ؟ در بسیاری از موارد هزینه هایی که بی مسئولیتی سازمان های مرتبط در حوزه خدمات به مودیان وارد می کنند از مبلغ مالیاتی مودی بیشتر است. عدم مسئولیت پذیری دولت در خصوص مودیان و بی نظمی های اداری از یک سو و عدم آموزش و اطلاع رسانی حقوقی از سوی دیگر هزینه های زیادی را به مودیان تحمیل می کند. گاها برای کسب پاسخ یک سوال کوچک مجبور ساعت ها انتظار در صف های مراجعین برای پاسخگویی به سوالات خواهید بود در شرایطی که حتی پاسخ های ارائه شده مستند نمی شود.
     بسیاری از مودیان یا مشمولان قانون مالیات های مستقیم شرکت های نوپا ، مستعد پیشرفت و حتی به معنای واقعی دانش بنیانی هستند که نتوانسته اند از مسیر پر پیچ و خم اداری ثبت شرکت های دانش بنیان عبور کرده و از معافیت های مالیاتی و یا تخفیف های ویژه در تعرفه های گمرک و تسهیلات و ... استفاده کنند و با دست خالی برای کمک به کشور دست به کارآفرینی زده اند که بسیاری از این شرکت ها زیر بار هزینه های سنگین حقوقی ، مالیاتی و حسابرسی رفته و خیلی دوام نمی آورند .
بعد از مشاهده نرم افزار و افتخاراتی که سازمان مالیاتی به آن کرده بود به این نتیجه رسیدم که سرخ نگه داشتن صورت مودیان با سیلی و سکوت و حمایت از دولت نه تنها ارج نهاده نمی شود بلکه منجر به استفاده از ادبیاتی همچون "راه اندازی سامانه WWW.TAX.GOV.IR به منظور تکريم موديان" و ... خواهد شد. بعد از این همه سال تحویل نرم افزاری بدون راهنما و کاتالوگ استاندارد ، که حتی نام یا کلمه کلیدی منحصربه فردی برای جستجو در اینترنت ندارد چیزی غیر از توهین است یا واقعا جای افتخار دارد ؟ درحالی که توسط برخی از مسئولین تکریم شمرده می شود که در بسیاری از مراکز آموزشی نرم افزار نویسی مثل هنرستان های فنی استفاده از این واسط کاربری سطح پائین توسط دانش آموزان توهین به مدرس تلقی می شود .
   با این وضعِ عملکرد دستگاه مالیاتی و فشار هزینه ها ممکن است برای مدتی با مالیات چرخ های اقتصاد کشور بچرخد ولی ... مسئولین بهتر است زیر این چرخ ها نگاهی بیاندازند ، ظاهرا دولت به جای تخم مرغ ها از مرغ ها تغذیه می کند. شایان ذکر است که بسیاری از شرکت های نوپا به دلیل نداشتن توان رقابت و ادامه فعالیت به علت فشار سازمان مالیاتی پس از دوره ای کوتاه دچار رکود شده و اعلام انحلال می کنند . بطور مثال در تیر ماه 1393 یعنی همین امسال نزدیک به 300 شرکت اعلام انحلال کردند ، آن هم مصادف با ماه مبارک رمضان ! این آمار از طریق سایت روزنامه رسمی کشور به سادگی قابل مشاهد است . این آمار وحشتناک آن هم در تیر ماه که ماه رسیدگی به امور مالیاتی شرکت هاست و با وضع طاقت فرسا انجام امور اداری در ایران کمی مشکوک است و نهایتاً چند درصد این شرکت ها همان شرکت های بزرگ و از زیر کار در رویی هستند که قانون را دور می زنند و از مالیات های سنگین فرار می کنند ؟

 

     در صورت محدودیت های مالی جهت تامین هزینه های نرم افزار اظهارنامه اینجانب شخصا آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره رایگان به سازمان مالیاتی کشور در خصوص مشکلات اجرایی خصوصا حوزه انفورماتیک، همچنین تست رایگان واسط کاربری این نرم افزار اعلام می کنم. (می تواند از طریق تماس با ما همین سایت اقدام شود)

همچنین برخی گروه های دانش جویی نرم افزار دوره های ویدیویی خوبی جهت آشنایی با برنامه نویسی به صورت رایگان (برای مثال گروه برنامه نویسی هیلتون) در اینترنت قرار داده اند که می تواند راهنمای خوبی برای برنامه نویسان این حوزه باشد.

 

       در زیر فایلی از خلاصه عملکرد دستگاه مالیاتی در خصوص سایت و نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را مشاهده می کنید که خود به نوبه خود گویاست

پیوستاندازه
Package icon -اظهارنامه-مالیاتی-1392.zip8.96 MB

۱ نظر on "تحقیر صنعت و دولت با سامانه ضعیف مالیاتی"

  1. g
    کاربر میهمان (تایید نشده) :: سپتامبر 16, 2014 at 21:57 ::

    عالی بود

نظر بدهید !